Beställ tryck (0)
  • Publikationer
  • Pågående projekt
  • Om ISF
  • Meny
(0)
  • Publikationer
  • Pågående
  • Om ISF
  • Meny

Om ISF

  • Vårt uppdrag
  • Organisation
  • Om våra rapporter
  • Vår historia
  • Kontakta oss
  • Behandling av personuppgifter

Media

  • Press
  • Nyhetsbrev och sociala medier

Arbeta på ISF

  • Arbeta hos oss
  • Lediga jobb
  • Praktisera hos oss

Remissvar

Publikationer

Pågående projekt

Om webbplatsen

In English

  • About ISF
  • Start
  • / Publikationer

Kontrollnivåer och normbildning inom socialförsäkringen

En analys utifrån simuleringar i ett socialpolitiskt laboratorium

PUBLICERAD 2020-01-30

Myndigheter kan med en ny analysmetod få en större förståelse för de samband och processer som leder till ett önskat resultat, få underlag för att välja olika handlingsalternativ och ta kostnadseffektiva beslut. Det konstaterar ISF efter att ha tillämpat så kallad agentbaserad simulering som analysmetod. 

I rapporten introduceras den relativt nya metoden agentbaserad simulering. Metoden tillåter myndigheter att rekonstruera en konkret beslutssituation i en datorsimulering och är särskilt användbar för att belysa frågor där människors interaktion och påverkan på varandras beteenden ger utfall som är svåra att förutsäga. ISF har testat metoden genom att analysera frågor som berör förväntade effekter av kontroll inom socialförsäkringen. Interaktionen sker genom att de försäkrade kommunicerar med varandra om sina erfarenheter av kontroll.

- Metoden är särskilt tilltalande i situationer där myndigheter vill testa olika handlingsalternativ men där förutsättningarna att genomföra experiment eller försöksverksamheter är begränsade, säger Fredrik Cullberg Jansson, projektledare för rapporten.

I det tillämpade fallet visar metoden att:

  • Kommunikation i personliga kontaktnät kan ha stora konsekvenser för kontrollens genomslag.
  • Kommunikation i personliga kontaktnät kan ha stora konsekvenser för sanktioners genomslag.
  • Kontroll kan undvika dolda kostnader genom att förebygga benägenheten att begära oberättigad ersättning.
  • Kommunikation i personliga kontaktnät kan påverka vilken kontrollmetod som är mest framgångsrik att minska oberättigade ersättningsanspråk.

- Simuleringarna visar att omfattningen av kommunikation i personliga kontaktnät är en så central komponent för genomslaget av kontrollinsatser att kontrollen inte kan utformas på bästa sätt utan sådan kunskap, säger Fredrik Cullberg Jansson.

De läsare som vill fördjupa sig i metoden och hur analysen är konstruerad kan läsa vår tillhörande ISF Arbetsrapport 2020:1 Pdf, 2.7 MB, öppnas i nytt fönster., som i detalj beskriver hur vi har gått tillväga.

Fakta om analysmetoden agentbaserad simulering

Agentbaserad simulering försöker förklara hur strukturer ”växer fram” på samhällsnivå utifrån ett ”nerifrån och upp”-perspektiv där individers beteende, lärande och interaktion är i centrum.

Agentbaserade modeller består av agenter som interagerar med varandra och sin omgivning. Agenten, som i det här fallet är en enskild individ med egna attribut och beslutsregler, programmeras i en datorsimulering. Varje modell består av en stor mängd sådana agenter. De kan placeras i ett geografiskt rum, i ett nätverk eller i någon annan typ av omgivning.

  • Läs rapporten i korthet Läs rapporten i korthet
  • Ladda ner rapport
  • Sammanfattning
  • Beställ tryckt rapport
  • ISF Granskar och analyserar
  • Socialförsäkring
  • Rättssäkerhet och kontroll
  • Egeninitierat
  • ISF RAPPORT 2020:1

  • FÖRFATTARE

    Fredrik Cullberg Jansson

  • KONTAKT

    010-174 15 00

Skriv ut

Dela

Kontakt

Dela sidan

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kontakta Registrator

Postadress: Box 1056, 405 22 Göteborg
Besöksadress: Lilla Bommen 1
Telefon: 010-174 15 00
E-post: registrator@isf.se

Snabblänkar

Remissvar
Lediga jobb
Kontakta ISF
Lämna synpunkter
Behandling av personuppgifter
Om webbplatsen

About ISF

Följ ISF

Beställ tryckt rapport

Rapporten har sparats i kundkorgen.

Slutför beställning