Beställ tryck (0)
  • Publikationer
  • Pågående projekt
  • Om ISF
  • Meny
(0)
  • Publikationer
  • Pågående
  • Om ISF
  • Meny

Om ISF

  • Vårt uppdrag
  • Organisation
  • Om våra rapporter
  • Vår historia
  • Kontakta oss
  • Behandling av personuppgifter

Media

  • Press
  • Nyhetsbrev och sociala medier

Arbeta på ISF

  • Arbeta hos oss
  • Lediga jobb
  • Praktisera hos oss

Remissvar

Publikationer

Pågående projekt

Om webbplatsen

In English

  • About ISF
  • Start
  • / Publikationer

Försäkringskassans administration – produktivitet och kvalitet 2013

PUBLICERAD 2014-04-29

Försäkringskassans administrativa effektivitet utvecklades positivt under år 2013. 

Produktiviteten ökade, det vill säga kostnaden per handlagt ärende minskade. Samtidigt ökade i flera avseenden kvaliteten i handläggningen. Handläggningstiderna blev kortare för flertalet stora förmåner. För flera av förmånerna är tiderna kortare än någonsin. Även för det mått Försäkringskassan lyfter fram som det centrala, förtroendet hos de försäkrade, utvecklades resultaten positivt.

På den negativa sidan återfinns främst en försämrad tillgänglighet i telefonkundtjänsten. Där var resultaten de sämsta under den period som den
gemensamma telefonkundtjänsten funnits.

Som vanligt måste en reservation lämnas för den kanske viktigaste kvalitetsaspekten, nämligen förmågan att fatta korrekta beslut i försäkringsärendena. Där finns i dag inga bra uppföljningsmått.

  • Ladda ner skrivelsen
  • Skrivelse
  • Regeringsuppdrag
  • KONTAKT

Skriv ut

Dela

Kontakt

Dela sidan

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kontakta Magnus Medelberg

Postadress: Box 1056, 405 22 Göteborg
Besöksadress: Lilla Bommen 1
Telefon: 010-174 15 00
E-post: registrator@isf.se

Snabblänkar

Remissvar
Lediga jobb
Kontakta ISF
Lämna synpunkter
Behandling av personuppgifter
Om webbplatsen

About ISF

Följ ISF

Beställ tryckt rapport

Rapporten har sparats i kundkorgen.

Slutför beställning