Rätt socialförsäkring vid utlandsarbete
En granskning av Försäkringskassans och Skatteverkets hantering av A1-intyg
PUBLICERAD 2025-06-13
A1-intyg är ett gemensamt EU-intyg för arbete i annat medlemsland som ska se till att arbetstagare omfattas av rätt socialförsäkringssystem och att företag betalar sociala avgifter i rätt land. Granskningen visar att Försäkringskassan inte fullgör sitt EU-uppdrag om intygen och att samverkan mellan Försäkringskassan och Skatteverket brister.
Försäkringskassan ska utfärda A1-intyg för utlandsarbete och säkerställa att intyg från andra medlemsländer är korrekta. Men Försäkringskassan saknar viktiga utredningsbefogenheter och en sökbar hantering av A1-intygen, vilket försvårar utredningen av misstänkta felaktiga eller falska intyg.
Skatteverket, som ansvarar för att ta in sociala avgifter i Sverige, kan stöta på felaktiga och falska intyg i sitt arbete med exempelvis skatterevisioner eller kontroll av inkomstdeklarationer, men har svårt att dela informationen med Försäkringskassan.
Den osäkra ansvarsfördelningen och samverkan mellan myndigheterna gör att ingen har överblick över frågan om vilket lands socialförsäkringssystem en person tillhör.
Den bristande hanteringen av A1-intyg kan leda till att arbetstagare står utan skydd vid sjukdom eller olycka och att företag undgår att betala sociala avgifter i Sverige, vilket leder till orättvisa konkurrensfördelar.
För att Sverige ska kunna fullgöra sitt EU-uppdrag om A1-intyg behövs regler som tydliggör ansvarsområden och informationsutbyte mellan myndigheterna samt en digitalisering av A1-intygen hos Försäkringskassan.
-
ISF RAPPORT 2025:4
-
FÖRFATTARE
Madelene Bougas Lööf
Per Gustafson