Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens arbete med återkrav
En redovisning av myndigheternas organisering, styrning och utfall av sina återkravsverksamheter
PUBLICERAD 2024-09-17
Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten upptäcker och kräver tillbaka ett stort antal felaktigt utbetalda ersättningar varje år. ISF har kartlagt hur myndigheternas återkravsverksamheter är organiserade och fungerar.
På Försäkringskassan är handläggningen av återkravsärenden skild från handläggningen av förmånsärenden. Pensionsmyndigheten har i stället en enad organisation där handläggning av återkrav hanteras av personer som också handlägger förmåner. De två myndigheterna styr sina återkravsverksamheter ganska lika, men en skillnad är vilka faktorer myndigheterna anser att de kan ta hänsyn till när de bedömer om en person är återbetalningsskyldig.
Både Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har svårt att hinna med mängden av återkrav och handläggningstiderna är långa.
Försäkringskassan har runt 40 000 återkravsärenden varje år som inte blir avslutade. Denna balans av ärenden håller sig ganska stabil över tid. Pensionsmyndighetens oavslutade återkravsärenden har däremot stadigt ökat över tid, från runt 2 400 till runt 51 300 ärenden under en sexårsperiod.
Båda myndigheterna har också problem med att hinna ta tag i ärendena. Tiden som ett återkravsärende kan ligga i väntan på att en handläggare ska börja utreda kan ta flera månader. Det kan försvåra för myndigheterna att kräva tillbaka de felaktiga utbetalningarna.
-
ISF RAPPORT 2024:8
-
FÖRFATTARE
Geoffrey Bogaert
Mats Bengtsson