Till sidans huvudinnehåll
Beställ tryck (0)
  • Publikationer
  • Nu granskas
  • Om ISF
(0)
  • Publikationer
  • Nu granskas
  • Om ISF
  • Start
  • / Publikationer

Digitala myndigheter och odigitala medborgare

En granskning av allmänhetens kontakter med Pensionsmyndigheten

PUBLICERAD 2020-12-02

Pensionsmyndigheten satsar mycket på digitala kontakter med allmänheten. Men myndigheter som digitaliserar behöver se till att det finns alternativa kontaktvägar för de som inte kan eller vill använda digitala tjänster.

ISF har undersökt allmänhetens kontakter med Pensionsmyndigheten, och särskilt kartlagt kontaktvägarna för de som inte använder myndighetens digitala kanaler och tjänster. Kan de hitta pensionsinformation, planera för sin pensionering och sköta sina pensionsärenden?

Pensionsmyndigheten är medveten om att många pensionärer och pensionssparare inte använder myndighetens webbtjänster, och erbjuder därför alternativa kontaktvägar. Ambitionen är att ingen ska lämnas utanför. Men ISF:s granskning visar att tillgängligheten på flera sätt är begränsad för de människor som inte är digitala. Framför allt har Pensionsmyndighetens kundservice periodvis haft stora problem med långa telefonköer.

Pensionssparare som inte använder e‑legitimation har också svårt att få en överblick över sin framtida pension och planera för sin pensionering. Det beror på att prognostjänsten Min Pension kräver inloggning med e-legitimation. Det finns en risk att dessa personer gör mindre medvetna val inför sin pensionering.

Frågan om digitaliseringens konsekvenser berör inte bara Pensionsmyndigheten utan alla myndigheter som digitaliserar. Myndigheternas digitalisering skapar nya möjligheter och är ofta positiv för kontakten med medborgarna. Men både myndigheterna och regeringen behöver i sin styrning ta ansvar för att ingen lämnas utanför.

Rapporten visar att många människor har behov av icke-digitala myndighetskontakter. Behoven finns hos de som inte använder dator och internet eller som saknar e‑legitimation. Men många har också svårt att förstå myndighetsspråk, blanketter och krångliga regler. Därför behövs det kontaktvägar och möjlighet till personlig hjälp vid sidan av webbtjänsterna.

  • Sida i rapporten Läs rapporten i korthet
  • Ladda ner rapport
  • Sammanfattning
  • Beställ tryckt rapport
  • ISF Granskar och analyserar
  • Pension
  • Digitalisering
  • Garantipension
  • Inkomstpension
  • Premiepension
  • Ålderspension
  • Egeninitierat
  • Pensionsmyndigheten
  • ISF RAPPORT 2020:8

  • FÖRFATTARE

    Per Gustafson

    Lisa Widén

    Louise Grönqvist

  • KONTAKT

    010-174 15 77

Skriv ut
Dela Kontakt

Dela sidan

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kontakta Per Gustafson

Postadress: Box 1056, 405 22 Göteborg
Besöksadress: Lilla Bommen 1
Telefon: 010-174 15 00
E-post: registrator@isf.se

Snabblänkar

Remissvar
Lediga jobb
Kontakta ISF
Lämna synpunkter
Behandling av personuppgifter
Om webbplatsen
Ändra val för kakor

About ISF

Följ ISF

Beställ tryckt rapport

Rapporten har sparats i kundkorgen.

Slutför beställning