Beställ tryck (0)
  • Publikationer
  • Pågående projekt
  • Om ISF
  • Meny
(0)
  • Publikationer
  • Pågående
  • Om ISF
  • Meny

Om ISF

  • Vårt uppdrag
  • Organisation
  • Om våra rapporter
  • Vår historia
  • Kontakta oss
  • Behandling av personuppgifter

Media

  • Press
  • Nyhetsbrev och sociala medier

Arbeta på ISF

  • Arbeta hos oss
  • Lediga jobb
  • Praktisera hos oss

Remissvar

Publikationer

Pågående projekt

Om webbplatsen

In English

  • About ISF
  • Start
  • / Publikationer

Försäkringskassan som part i förvaltningsdomstol

En analys av hur väl myndighetens processföring fungerar

PUBLICERAD 2019-06-04

Försäkringskassans processföring – det vill säga hur myndigheten för sin talan som part i domstolen – har betydelse för rättssäkerheten för den försäkrade. Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) visar i en ny rapport att Försäkringskassans processföring i stora delar fungerar bra, men att förutsättningarna för en bra och enhetlig processföring kan förbättras.

Hur Försäkringskassan bedriver sin processföring påverkar i vilken mån felaktigheter rättas till och lika fall behandlas lika samt förutsättningarna för att få fram vägledande domar. Processföringen påverkar också den försäkrades möjligheter att ta tillvara sin rätt.

Sammantaget visar ISF:s granskning att Försäkringskassans processföring i stora delar fungerar bra. Men rapporten visar också att vissa delar fungerar mindre väl.

Den övergripande slutsatsen är att det finns skillnader i synen på processförarens roll och uppdrag. Dessa skillnader i synsätt får genomslag i hur processförarna agerar i domstolsprocessen. Skillnaderna finns både mellan enskilda processförare och mellan de fyra processjuridiska enheterna som ansvarar för processföringen i var sin del av landet.

– Försäkringskassan behöver förtydliga styrningen inom de områden där det finns skilda synsätt och åsikter om vad process­förarens uppdrag innebär, säger Maria Kain som varit projektledare för granskningen.

Utgångspunkten är att processföringen ska bidra till att den person som är berättigad till en förmån ska få den samtidigt som avslag som är korrekta ska stå fast.

– Men det behöver också bli tydligt för alla som arbetar med process­föringen att i Försäkringskassans roll som part i domstolen ligger även att öka den försäkrades förståelse för myndighetens inställning och leda den försäkrade rätt genom att klara ut missförstånd, avslutar Maria Kain.

  • Läs rapporten i korthet Läs rapporten i korthet
  • Ladda ner rapport
  • Sammanfattning
  • Beställ tryckt rapport
  • ISF Granskar och analyserar
  • Socialförsäkring
  • Rättssäkerhet och kontroll
  • Styrning och administrativ effektivitet
  • Egeninitierat
  • Försäkringskassan
  • ISF RAPPORT 2019:8

  • FÖRFATTARE

    Maria Kain

    Hanna Westgård

    Åsa Barat Ullenius

    Simon Bjurström

    Nicklas Korsell

    Ola Leijon

    Katarina Sjöberg

    Anne Wahlfridsson

  • KONTAKT

    010-174 15 00

Skriv ut

Dela

Kontakt

Dela sidan

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kontakta Registrator

Postadress: Box 1056, 405 22 Göteborg
Besöksadress: Lilla Bommen 1
Telefon: 010-174 15 00
E-post: registrator@isf.se

Snabblänkar

Remissvar
Lediga jobb
Kontakta ISF
Lämna synpunkter
Behandling av personuppgifter
Om webbplatsen

About ISF

Följ ISF

Beställ tryckt rapport

Rapporten har sparats i kundkorgen.

Slutför beställning