Felaktiga intyg utnyttjas för utbetalningar från myndigheterna inom välfärdssystemet. Beslut på en myndighet påverkar beslut på en annan, och får dessutom konsekvenser även på längre sikt. Rapporten identifierar problem och presenterar förslag till åtgärder. Den vänder sig såväl till beslutsfattare som till handläggare och utredare.
Denna rapport fokuserar på felaktiga intyg och på hur välfärdssystemet hänger ihop. Ett centralt syfte är att identifiera glapp i systemet som gärningspersoner utnyttjar. Genom att täppa till dessa glapp förebyggs brott – och därmed värnas också förtroendet för systemet.
Rapporten Intyget som dörröppnare till välfärden. En rapport om felaktiga intyg och välfärdsbrott (Brå 2015:8) ges ut av Brå tillsammans med 16 andra myndigheter. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, Stockholms stad, Migrationsverket, Arbetslöshetskassornas samorganisation, Inspektionen för socialförsäkringen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, CSN med flera.
Inspektionen för socialförsäkringen beslutade att delfinansiera projektet som genomfördes av Brottsförebyggande rådet (Brå). Syftet med projektet är att öka kunskapen om vissa centrala intygs betydelse för brott mot välfärdssystemen.
Rapporten finns att läsa och ladda ner på Brås webbplats: Läs mer om och ladda ner rapporten Intyget som dörröppnare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.