Beställ tryck (0)
  • Publikationer
  • Pågående projekt
  • Om ISF
  • Meny
(0)
  • Publikationer
  • Pågående
  • Om ISF
  • Meny

Om ISF

  • Vårt uppdrag
  • Organisation
  • Om våra rapporter
  • Vår historia
  • Kontakta oss
  • Behandling av personuppgifter

Media

  • Press
  • Nyhetsbrev och sociala medier

Arbeta på ISF

  • Arbeta hos oss
  • Lediga jobb
  • Praktisera hos oss

Remissvar

Publikationer

Pågående projekt

Om webbplatsen

In English

  • About ISF
  • Start
  • / Publikationer

Försäkringskassans verkställande av domar

PUBLICERAD 2010-05-28

Varje år får ett par tusen personer sin rätt till ersättning från socialförsäkringen fastställd först efter prövning i länsrätt, kammarrätt eller Regeringsrätten. I dessa fall ska Försäkringskassan verkställa domen så snart som möjligt. Trots att mängden ärenden är liten jämfört med alla de ärenden där Försäkringskassan beviljar ersättning, har verkställigheten av domar stor betydelse för rättssäkerheten i socialförsäkringen.

Alltför ofta tar verkställigheten av domar lång tid. I mer än 30 procent av de granskade fallen tog det mer än två månader att verkställa en länsrättsdom, och i nästan 20 procent av fallen tog det mer än tre månader. Flertalet av de domar som tar riktigt lång tid att verkställa avser arbetsskadelivränta. Verkställighet av en dom om arbetsskadelivränta följer gängse rutin för handläggning av ansökan om arbetsskadelivränta, vilket ISF menar bidrar till de långa tiderna för verkställighet. Även om tiden för verkställighet av domar om rätten till sjukpenning tar kortare tid, tar även dessa domar många gånger för lång tid att verkställa. Dessa ärenden blir alltför ofta liggande en tid utan åtgärd vid ansvarigt NFC eller LFC.

I några få fall har ISF kunnat konstatera att domar inte har verkställts av Försäkringskassan, förrän ISF efterfrågat uppgifter om verkställigheten. Det är inte acceptabelt. I ytterligare några fall kan ISF konstatera att domar verkställts först efter att Försäkringskassan efter relativt lång tid påmints av den försäkrade eller dennes ombud. Inte heller att den enskilde själv ska behöva bevaka att domar verkställs är tillfredsställande. Det bör påpekas att även om det får betecknas som allvarligt om verkställighet inte sker, har ISF kunnat konstatera att sådana ärenden är sällsynta.
Det finns enligt ISF ett antal omständigheter som leder till effektivitetsproblem vid verkställigheten av domar. Kommunikationen mellan de många olika enheter som är involverade i processen fungerar ibland dåligt. Hur de ansvariga enheterna vid LFC eller NFC ska hantera domar finns inte reglerat i riktlinjer. Det finns ingen löpande uppföljning av verkställighet av domar. Det har inte heller genomförts några särskilda uppföljningsinsatser för att inhämta kunskap om verkställighetsprocessen.

Mot bakgrund av de iakttagelser som ISF har gjort i granskningen föreslås att Försäkringskassan bygger upp kunskap om hur verkställighetsprocessen i sin helhet fungerar i dag och med detta som utgångspunkt formulerar vilka krav som bör ställas på olika delar av processen. Försäkringskassan föreslås också skapa system för uppföljning av väsentliga delar av processen samt för kontroll av att verkställighet faktiskt sker i varje enskilt fall. Vidare föreslås att dokumentationen av åtgärder i verkställigheten av domar förbättras.

  • Ladda ner rapport
  • Beställ tryckt rapport
  • ISF Granskar och analyserar
  • Socialförsäkring
  • Rättssäkerhet och kontroll
  • Egeninitierat
  • Försäkringskassan
  • ISF RAPPORT 2010:3

  • FÖRFATTARE

    Dan Ljungberg

    Anne Wahlfridsson

  • KONTAKT

    010-174 15 00

Skriv ut

Dela

Kontakt

Dela sidan

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kontakta Registrator

Postadress: Box 1056, 405 22 Göteborg
Besöksadress: Lilla Bommen 1
Telefon: 010-174 15 00
E-post: registrator@isf.se

Snabblänkar

Remissvar
Lediga jobb
Kontakta ISF
Lämna synpunkter
Behandling av personuppgifter
Om webbplatsen

About ISF

Följ ISF

Beställ tryckt rapport

Rapporten har sparats i kundkorgen.

Slutför beställning