Effektiva kontroller mot felaktiga utbetalningar och bidragsbrott
PLANERAD PUBLICERING 2026-12
Sedan 2022 har flera rättsliga förändringar genomförts för att stärka myndigheters möjligheter att förhindra felaktiga utbetalningar och fusk inom välfärdssystemet. ISF har fått i uppdrag att granska hur Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten använder dessa nya möjligheter.
Sedan september 2022 har flera lagändringar genomförts för att stärka myndigheters möjligheter att inhämta och få uppgifter för kontroll. Det har även införts ny lagstiftning. En ny lag som haft stor påverkan på utbytet av information mellan myndigheter är lagen (2024:307), även kallad LUFFA, om uppgiftsskyldighet för att motverka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemet samt fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet. Lagen innebär en skyldighet för myndigheter att dela uppgifter med varandra om de kan vara till nytta i detta syfte. Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten omfattas som både uppgiftslämnare och mottagare.
ISF har fått i uppdrag av regeringen att granska hur Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten använder de utökade möjligheterna att inhämta och använda uppgifter från andra än den enskilde i ärendehanteringen. ISF ska också bedöma om dessa möjligheter, tillsammans med tidigare regler, används på ett effektivt sätt för att motverka felaktiga utbetalningar och brott.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 december 2026.