Försäkringskassans och Skatteverkets hantering av A1-intyg vid arbete utomlands
PLANERAD PUBLICERING 2025-05
ISF ska granska Försäkringskassans och Skatteverkets arbete med A1-intyg som visar vilket lands lagstiftning om social trygghet som gäller för arbetstagare som rör sig inom EU/EES, Schweiz och Storbritannien.
Ett A1-intyg är en trygghet för enskilda personer och arbetsgivare, genom att intyget klargör de skyldigheter och rättigheter som personen har.
Försäkringskassan är myndigheten som ansvarar för att utfärda intyget från Sverige och för att hantera sådana intyg från andra medlemsländer. Försäkringskassan ansvarar också för att besluta om de flesta socialförsäkringsförmåner från Sverige som personen kan ha rätt till. För Skatteverket är intyget av betydelse för att myndigheten ska kunna avgöra vilka sociala avgifter en person ska betala i Sverige.
ISF ska undersöka Försäkringskassans arbete med A1-intyg och hur det förhåller sig till enskilda och Skatteverket, i syfte att se om det fungerar ändamålsmässigt.
Resultatet av granskningen ska redovisas senast maj 2025.