Användningen av bidrag till arbetshjälpmedel
PLANERAD PUBLICERING 2024-11
ISF ska granska hur bidrag till arbetshjälpmedel används i dag och om det har skett någon förändring över tid.
Försäkringskassan har möjlighet att bevilja bidrag till arbetshjälpmedel som förvärvsarbetande personer kan behöva för att utföra sitt arbete. Syftet med bidraget är att förebygga långa sjukskrivningsperioder genom att möjliggöra för personer med funktionsnedsättningar och långvariga sjukdomstillstånd att fortsätta vara yrkesverksamma.
ISF har inte granskat detta bidrag tidigare och reglerna om arbetshjälpmedel har varit relativt oförändrade under lång tid. Samtidigt har såväl arbetsmiljöansvaret som vad som är normal utrustning på en arbetsplats förändrats över tid.
Hälso- och sjukvården ansvarar för hjälpmedel som en person behöver för sin dagliga livsföring och för vård och behandling. Arbetsförmedlingen ansvarar för bidrag till arbetshjälpmedel för arbetslösa och för personer som har varit anställda hos sin arbetsgivare i 12 månader eller mindre. För personer som har varit anställda i mer än 12 månader är det Försäkringskassan som har motsvarande kostnadsansvar. Både en arbetsgivare och en enskild person kan få bidraget. Men en arbetsgivare ansvarar för att arbetsmiljön är bra och kan inte få bidrag för hjälpmedel eller anpassning som normalt behövs i verksamheten.
Att ansvaret är delat mellan flera aktörer (Försäkringskassan, hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och arbetsgivare) kan innebära att det kan finnas svårigheter med gränsdragning mellan de olika aktörerna.
Syftet med granskningen är att undersöka hur bidrag till arbetshjälpmedel används i dag och om det har skett någon förändring över tid. Granskningen syftar också till att belysa om det finns några utmaningar i tillämpningen.
Redovisning
Rapporten planeras att publiceras sista kvartalet 2024.